Artificial Impressions in Stedelijk Museum Breda tem 3-2-2019

Artificial Impressions

Artificial Impressions, de tentoonstelling die Stedelijk Museum Breda in samenwerking met BredaPhoto presenteert, staat de toekomst van het fotografisch beeld centraal. Zeven fotografen geven de werkelijkheid niet natuurgetrouw weer, maar creëren een nieuwe, persoonlijke werkelijkheid met oude en nieuwe technieken.

Antony Cairns, Osaka, 2016, print op 70 IBM ponskaarten

Antony Cairns, Osaka, 2016, print op 70 IBM ponskaarten

Jeroen Bocken (BE) stelt dat we tegenwoordig in een handomdraai ‘perfecte’ beelden kunnen maken dankzij digitale technieken. Gemanipuleerde beelden zijn haast niet meer van echt te onderscheiden. De nieuwe, digitale wereld is ook abstracter en afstandelijker geworden. Hij vraagt zich af wat we hiervoor opgeven. In de serie Celebrated Remedy for the Cure of Disorder combineert hij patronen uit de natuur met algoritmesen digitale processen.

Antony Cairns (UK) is een ambachtsman die voortdurend experimenteert. Hij ontwikkelt zijn negatieven half, bleekt ze, laat ze in de zon liggen of manipuleert ze op andere manieren. Het museum toont indrukwekkende fotowerken van futuristische steden opgebouwd uit honderden ponskaarten op monumentale formaten, die hij zelf selecteerde en installeerde. Onlangs was Cairns’ werk ook in Tate Modern te zien.

Kenta Cobayashi (JP) fotografeert alledaagse taferelen op straat en zijn vrienden. Door die ingrijpend op de computer te bewerken en manipuleren, ontwikkelt Cobayashi een nieuwe vorm van esthetiek die doet denken aan de abstracte schilderijen van Gerhard Richter, maar dan met fotoshop.

Sara Naim (SY) laat zien wat er binnen in het lichaam gebeurt. Zo legt ze dode huidcellen onder de microscoop en scanner en laat de fouten zien die de computer daarbij maakt. Vervreemdende abstracties zijn het resultaat.

Robert Pufleb (DE) creëert nieuwe prikkelende beelden die het publiek een esthetische maar ook een onverwachte ervaring geven. Hij toont abstracte foto’s die bij nader inzien niet zijn wat ze lijken. Voor de serie Transformer fotografeerde hij tientallen mysterieuze vliegende objecten in China en steden in Europa.

Het heelal en seks: de enige onderwerpen waar mensen echt in geïnteresseerd zijn, aldus Maija Tammi (FI). Ze bestudeerde de theorieën over het ontstaan van het leven. In de fotoserie Milky Way weet zij deze onderwerpen op een verrassende en poëtische manier met elkaar te verbinden.

Joris Verleg (NL) zoekt en verzamelt beelden van het internet en gebruikt deze als uitgangspunt voor zijn video’s. In Golden Google Gate is een videoinstallatie waarin hij stedelijke iconen als de Golden Gate Bridge en de Big Ben in een andere werkelijkheid plaatst.

5 september 2018 – 3 februari 2019

Stedelijk Museum Breda
Boschstraat 22
4811 GH Breda
076-5299900
info@stedelijkmuseumbreda.nl
www.stedelijkmuseumbreda.nl
@stedelijkbreda (twitter)
Het museum is geopend dinsdag t/m zondag van 10.00-17.00 uur. Het museum is gesloten op nieuwjaarsdag, carnavalszondag, eerste paasdag, koningsdag, eerste pinksterdag en eerste kerstdag.

Er is werk te zien van
Jeroen Bocken
Antony Cairns
Kenta Cobayashi
Sara Naim
Robert Pufleb
Maija Tammi
Joris Verleg